Afvallen

Wil je afvallen? Het principe is simpel: creëer een negatieve energiebalans. Maar in de praktijk blijkt het vaak lastig. In dit artikel lees je hoe je een negatieve energiebalans kunt creëren, of je het beste een dieet kunt volgen of is het een ‘lifestyle’.

Hoe kan ik afvallen: de negatieve energiebalans

Om af te vallen moet je een negatieve energiebalans creëren. Dit betekent dat je minder eet dan je nodig hebt. De energiebalans werkt simpel: als je meer eet dan je nodig hebt kom je aan en als je minder eet dan je nodig hebt val je af. Als je wilt afvallen moet je dus minder calorieën eten dan je eigenlijk nodig hebt. Een negatieve energiebalans kan je creëren door minder te eten dan je nodig hebt of meer te bewegen.

Berekenen caloriebehoefte

Om erachter te komen hoe je een negatieve energiebalans kan creëren moet je eerst je caloriebehoefte berekenen. Dit bereken je door eerst je caloriebehoefte vast te stellen in complete rust, ookwel de BMR. Deze calorieën heeft je lichaam nodig om te kunnen overleven in complete rust. Daarna tel je je activiteitsniveau hierbij op. Iemand die de hele dag op kantoor zit heeft een lager activiteitsniveau dan iemand die een actievere baan heeft. Ook hou je rekening moet hoeveel je in de week sport. Als je wilt afvallen raad ik aan om meer te bewegen. Het is vaak makkelijker om meer te bewegen dan je voeding drastisch te veranderen. En daarnaast zorgt het ervoor dat je je veel fitter zal voelen. Ga bijvoorbeeld krachttraining doen. Wanneer je meer spiermassa hebt is je verbranding in rust ook veel hoger. Dit zorgt ervoor dat je ook in rust meer calorieën verbrand. Uiteraard kan je daarnaast ook cardiotraining doen. Hoeveel je sport is een belangrijke factor bij het berekenen van je negatieve energiebalans.

Berekenen negatieve energiebalans, zo ga je te werk:

1,2       weinig tot geen training en een kantoorbaan

1,375   lichte training 1-3 dagen per week

1,55     gemiddelde training 3-5 dagen per week

1,75     zware training 6-7 dagen per week

1,9       zware dagelijkse training en lichamelijk werk of 2 keer per dag trainen

  • Dit is jouw onderhoudsniveau. Als je dit aantal calorieën per dag eet, blijf je op gewicht.

Om af te vallen moet je dus minder calorieën dan je onderhoudsniveau eten. Je kan het beste ongeveer 500 calorieën onder je onderhoudsniveau binnenkrijgen om af te vallen. Voor meer informatie zie het opstellen van een voedingsschema.

Dieet of lifestyle

Vaak gaan mensen op dieet als ze snel willen afvallen. Een dieet is een tijdelijke aanpassing in de voeding. Een dieet kan ervoor zorgen dat je snel afvalt, maar er zitten ook nadelen aan een dieet. Zo is een dieet vaak een radicale verandering in je voedingspatroon die als heel zwaar kan worden ervaren en is een dieet tijdelijk waardoor de kilo’s na het dieet vaak weer snel terug komen. Probeer daarom een voedingsstijl te creëren die bij jou levensstijl past en die je vol kan houden. Zo werk je misschien iets langzamer naar je streefgewicht toe, maar blijf je wel makkelijker op dit gewicht. Alles over gezonde voeding vind je hier. Bekijk ook de recepten voor gezonde, makkelijke en lekkere maaltijd ideeën.