Cardio

Welke soorten cardio zijn er? Moet je cardio doen om af te vallen? Hoe vaak moet je cardio doen? Kan je cardio en krachttraining combineren? Hieronder vind je alle informatie over cardio.

Wat is cardio?

Cardiovasculaire training, ook wel cardio, is de verhoogde inspanning van het hart- en vaatstelsel door het intensief bewegen van het lichaam. Cardio wordt gebruikt om uithoudingsvermogen op te bouwen en vet te verbranden.

Soorten cardio: hoge intensiteit, lage intensiteit en HIIT

Er bestaan verschillende soorten cardio. Er kan onderscheid worden gemaakt tussen cardio met een lage intensiteit en cardio met een hoge intensiteit.

Kenmerken van een cardiotraining met een lage intensiteit zijn: lange training (45 minuten tot een uur) en lage intensiteit. Wil je je uithoudingsvermogen/ het duurvermogen trainen doe dan een lage intensiteit cardiosessie.

Een hoge intensiteit training is een korte training (ongeveer 20/ 30 minuten) met een hoge intensiteit (interval training). Bij een hoge intensiteitstraining train je vooral je conditie en sprintvermogen.

HIIT (High Intensity Interval Training) is een interval training waarbij je hoge inspanning en lage inspanning afwisselt.

Moet ik cardio doen om af te vallen?

Het is niet noodzakelijk om cardio te doen om af te vallen. Afvallen doe je namelijk door een calorietekort. Door alleen je voeding aan te passen kan je dus al afvallen. Cardio kan voor een groter calorietekort zorgen omdat je door het doen van cardio extra calorieën verbrand. Maar cardio is dus zeker niet noodzakelijk om af te vallen. Meer over afvallen en het creëren van een calorietekort vind je hier.

myfitnesslifestyle cardioII 300x200 - Cardio

Hoe vaak moet ik cardio doen?

Afhankelijk van wat jouw doel is kan je cardio vaker, minder vaak of bijna niet doen. Wil je werken aan je uithoudingsvermogen dan is cardio ook een goed middel. Maar wil je juist aankomen of meer spiermassa opbouwen dan is cardio voor jou minder belangrijk en kan je beter krachttraining doen. Hoe vaak je cardio moet doen is dus geheel afhankelijk van jouw doel.

Wat voor soort cardio moet ik doen?

Het maakt niet uit wat voor soort cardio je doet. Het is vooral belangrijk een vorm van cardio te kiezen die jij leuk vindt om te doen. Zo hou je het vol en heb je plezier in wat je doet. Je kan gaan fietsen, hardlopen, zwemmen etc.

Cardio en krachttraining

Krachttraining en cardiotrainingen kunnen samen worden gedaan. Maar urenlange cardiotrainingen en krachttrainingen zijn geen goede combinatie. Wil je vooral je spiermassa ontwikkelen maar daarnaast wel cardio doen om bijvoorbeeld af te vallen? Kies dan voor een wat kortere cardiotraining met een hogere intensiviteit en doe niet meer dan 2 of 3 cardiosessies per week. Je kan een cardiosessie zowel na of voor je training doen. Natuurlijk kan je ook kracht en cardio op een andere dag doen. Bekijk wat voor jou het beste uitkomt en hoe jij jouw trainingsschema kan volhouden.