Krachttraining

Wat is krachttraining eigenlijk? Wat is het verschil tussen krachttraining en bodybuilding? Waarom zou je aan krachttrainingen moet doen? Lees snel verder want hier worden al jouw vragen over krachttraining beantwoord!

Wat is krachttraining?

Krachttraining is het versterken van de spieren door het doen van oefeningen. De spieren worden getraind door externe weerstand (zwaartekracht, lichaamsgewicht en/of gewichten).

Krachttraining of bodybuilding?

Het verschil tussen krachttraining en bodybuilding ligt vooral in het doel. Het doel van krachttraining is het sterker worden van de spieren of het krijgen van een meer atletisch lichaam. Krachttraining kan ook gedaan worden ter verbetering van een andere sport. Bij bodybuilding is het doel het vergroten van de spiermassa. Een bodybuilder doet krachttraining om zo de spieren te ontwikkelen en te vergroten. Ook de voeding van een bodybuilder is geheel aangepast om maximale spiergroei mogelijk te maken.

De voordelen van krachttraining

Krachttraining wordt steeds populairder. Maar wat zijn eigenlijk de voordelen van krachttraining?

Een aantal fysieke voordelen van krachttraining zijn:

  • Je spieren worden sterker en hebben meer uithoudingsvermogen
  • Het regelmatig doen van krachttraining zorgt voor verhoogde vetverbranding en is daarom een zeer geschikt middel om af te vallen. Spieren verbranden in rust meer calorieën dan vet. Meer spieren zorgen dus voor een verhoogde vetverbranding.
  • Krachttraining zorgt voor een verlaging van de bloeddruk.

Naast de fysieke voordelen zijn er ook veel mentale voordelen van krachttraining:

  • Het geeft een boost voor je zelfvertrouwen
  • Je voelt je energieker
  • Je hebt minder last van stress of depressiviteit.

Krachttraining heeft dus zowel fysiek als mentaal enorme voordelen!

Hoe werkt krachttraining?

Krachttraining is gebaseerd op het idee van supercompensatie: door het doen van krachttraining beschadigen je spieren en wanneer je spieren herstellen, groeien ze groter terug. Je spieren willen als het ware voor de volgende keer voorbereid zijn op de krachttraining en groeien om dit aan te kunnen. Door het doen van krachttraining prikkel je dus de spieren om te groeien.

Tijdens de training ontstaan er kleine scheurtjes in de spier. Als deze scheurtjes herstellen, herstelt de spier zich groter dan hij oorspronkelijk was. Dit proces zorgt er op de lange termijn voor dat je spiermassa opbouwt.

De groei of opbouw van de spieren wordt ook wel de anabole toestand genoemd. Het afbreken van spieren is de katabole toestand. Tijdens krachttraining is er sprake van een katabole toestand. Spieren breken af. Pas na de training groeien de spieren. Rust is daarom heel belangrijk, dit is het moment dat de spieren groeien! Meer over herstel en rust vindt je hier.

Naast rust is ook voeding ontzettend belangrijk. Zonder een goed afgestemde voeding behaal je niet de resultaten die je zou willen: je spieren kunnen niet groeien of je hebt te weinig energie om krachttraining te doen.

 Soorten krachttraining: compound oefeningen en isolatie oefeningen

Binnen krachttraining zijn er twee categorieën oefeningen te onderscheiden: de compound oefeningen en de isolatie oefeningen.

Compound oefeningen zijn oefeningen waarbij je meerdere spieren traint. Voorbeelden van compound oefeningen zijn: bankdrukken, push-ups, deadlifts, squats en rows. Door het doen van compound oefeningen kan je in de sportschool tijd besparen omdat je meerdere spieren tegelijk traint. Ook is je verbranding hoger omdat je meer spieren gebruikt.

Bij isolatie oefeningen train je één specifieke spier. Isolatie oefeningen zorgen voor een meer geaccentueerde spier. Je kan deze oefeningen gebruiken om bijvoorbeeld meer aandacht te besteden aan een spier omdat je wilt dat deze spier zich meer ontwikkeld. Isolatie oefeningen zijn onder andere: bicep curls (biceps), leg extensions (bovenbenen/ quadriceps), calf raises (kuiten) en front raises (schouders).

Het is belangrijk in een trainingsschema een goede balans tussen deze twee soorten oefeningen te vinden. Compound oefeningen zijn vaak de basis en kunnen met isolatie oefeningen worden aangevuld.

 Opstellen van een fitnessschema

Bij het opstellen van een fitnessschema is het belangrijk rekening te houden met verschillende factoren zoals jouw persoonlijke doel, of je thuis traint of in de sportschool en hoeveel tijd je hebt om te trainen. Onder het kopje fitnessschema kan je tips vinden voor het opstellen van jouw eigen fitnessschema.