Resistance bands voor grotere bilspieren!

Resistance bands voor grotere bilspieren!

Tijdens mijn ‘lower body’ trainingen maak ik altijd gebruik van resistance bands. Resistance bands zijn weerstandsbanden (van elastisch rubber) die je kunt gebruiken om sterker te worden en je spieren een nieuwe prikkel te geven tijdens de training. Lees hier wat de voordelen zijn van resistance bands en hoe je ze kunt gebruiken om je bilspieren te vergroten!

Hoe werken resistance bands?

Resistance bands zijn banden die weerstand geven als je aan de band trekt. Hoe hoger de weerstand, hoe meer kracht de spieren moeten zetten. Resistance bands zijn verkrijgbaar in verschillende maten en weerstandsniveaus en zijn daarom voor beginners en ervaren sporters geschikt. Ik gebruik de banden voornamelijk tijdens mijn ‘lower body’ trainingen, maar je kunt de banden voor alle spiergroepen gebruiken. Door weerstandsbanden te gebruiken kan je zorgen voor wat afwisseling in je training en je lichaam extra uitdagen. Je kunt ze gebruiken om oefeningen lichter te maken (bijvoorbeeld pull ups) of om oefeningen juists zwaarder te maken (bijvoorbeeld squats).

Hierna zal ik toelichten hoe je resistance bands kunt gebruiken om de bilspieren te vergroten!

Vergroten van de bilspieren

Sinds ik resistance bands gebruik in mijn ‘lower body trainingen’ merk ik een groot verschil in de activiteit van de mijn bilspieren tijdens mijn trainingen. Mijn bilspieren worden hierdoor veel meer getraind en zijn, sinds ik de weerstandbanden intensief gebruik, echt toegenomen.

Ik begin daarom mijn lower body training altijd met glute activation oefeningen met resistance bands. Glute activation oefeningen zorgen ervoor dat de bilspieren activeren. Het is belangrijk dat je glute activation oefeningen altijd voor je krachttraining doet. Zo zorg je ervoor dat bilspieren ‘wakker worden’ en ook tijdens je krachttraining actief meewerken. Normaal zou je met je dominante spieren (de bovenbeenspieren) een oefening uitvoeren. Als je eerst glute activation oefeningen doet, zijn je bilspieren ook al actief en werken ze mee om een oefening uit te voeren. Omdat ze meer doen/ meer kracht moeten leveren, kunnen ze zich meer ontwikkelen. Door voor je krachttraining eerst glute activation oefeningen met resistance bands te doen zorg je er dus voor dat je bilspieren groter worden!

Oefeningen die je met de resistance bands kan doen voor glute activation:

Met de korte banden

  • Squat walks (side)
  • Side kicks
  • Straight back kicks

Met de lange banden

  • Squats / Sumo squats
  • Hip trusts
  • Lunges
  • Goodmornings / Stiff leg deadlifts
  • Hamstring curls

Wil jij ook je bilspieren vergroten? Probeer dan eens glute activation oefeningen met resistance bands. Ik gebruik de SKLZ (mini) bands. Deze zijn o.a. verkrijgbaar bij Bol.com.

Ben je benieuwd naar andere oefeningen die ik doe tijdens mijn ‘lower body’ trainingen? Bekijk dan ook eens mijn Instagram!