Supplementen

Supplementen zijn toevoegingen die we naast onze voeding nemen omdat wij bepaalde voedingsstoffen, vitamines of mineralen met normale voeding niet (voldoende) binnenkrijgen. Supplementen zijn niet per se nodig. Met een goede voeding kun je alle voedingsstoffen, vitamines en mineralen binnenkrijgen die je nodig hebt. Maar als je aan krachttraining doet kan het je wel helpen om supplementen te gebruiken. Door het gebruiken van supplementen kan je makkelijker voldoende voedingsstoffen, vitamines en mineralen binnen krijgen. Vroeger bestonden er alleen multivitaminen als supplement, maar tegenwoordig zijn er ontelbaar veel supplementen. Een aantal supplementen die je goed kunt gebruiken als je regelmatig zware krachttraining doet zijn: eiwittenpoeder, creatine, pre-workout, BCAA’s, visolie en vitaminepillen. Dit is uiteraard geheel aan jou. Het is niet nodig om dit allemaal te gebruiken. Kijk waar jij behoefte aan hebt en wat past bij jou trainingsstijl. Een gezonde voeding is de basis!

Eiwittenpoeder

Eiwitten zorgen voor het herstel van de spieren. Daarom is het belangrijk dagelijks voldoende eiwitten binnen te krijgen, zeker als je krachttraining doet. Onder voedingsschema hebben wij berekend hoeveel eiwitten je per dag nodig hebt. Het kan nog wel eens een uitdaging zijn om dit te eten. Als je merkt dat je het lastig vindt voldoende eiwitten binnen te krijgen via je voeding, kan je ter aanvulling een eiwitten shake (proteïne shake) nemen. Ik raad aan om na de training en/of voor het slapen een shake te nemen.

Eiwitten shakes zijn er in veel verschillende soorten. Zelf gebruik ik altijd de eiwitten shakes van Body & Fit (Smart Protein of Whey Perfection). Ze hebben shakes in veel verschillende smaken. Absoluut een aanrader!

 Creatine

Creatine is een stof die in de spieren voorkomt en zorgt voor de energievoorziening van de spieren. Je lichaam maakt creatine zelf aan, maar je kan creatine ook door middel van voeding (vlees en vis) of supplementen aanvullen.

Tijdens het sporten verbruik je energie. Een spier beweegt en zet de stof ATP om in de energiebron ADP. Als de energie (ADP) verbruikt is zet dit weet om in ATP. ATP is dus nodig om energie op te wekken. Als je sport raakt de hoeveelheid ATP op. Je lichaam kan een oefening dan niet meer goed uitvoeren. Je lichaam kan creatinefosfaat afbreken en zo ATP vrijmaken. Hoe meer creatinefosfaat je lichaam heeft, hoe groter de buffer voor energie is en hoe vaker je een oefening kunt uitvoeren. Door het nemen van creatine zorg je er dus voor dat je spieren meer energie hebben om een oefening uit te voeren. Je kan het zo langer volhouden/ meer gewicht pakken en zo meer resultaat boeken. Als je creatine gebruikt wordt vaak geadviseerd om extra water te drinken. Er gaat namelijk extra vocht naar je spieren.

Pre-workout

Pre-workout zorgt ervoor dat je je energieker voelt en meer gefocust bent. In de meeste pre-workouts zitten de stoffen: creatine, cafeïne, beta- alanine en taurine. Al deze stoffen zorgen voor meer energie of uithoudingsvermogen. Het kan je helpen tijdens je training, vooral als je moe bent van tevoren. Je neemt een pre-workout dus voor je training in. Maar pas wel op dat het niet verslavend wordt.

BCAA’s

Als je veel sport heeft je lichaam aminozuren nodig die de spierafbraak tegengaan. De drie aminozuren die dit doen zijn leucine, isoleucine en valine, ookwel Branched Chained Amino Acids (BCAA). BCAA’s worden niet door het lichaam aangemaakt. Je moet ze dus via voeding of supplementen binnenkrijgen. BCAA’s kan je voor en tijdens je training innemen. Zo zorgen zo ervoor dat de spieren tijdens het trainen minder afbreken en helpen ze na de training met de opbouw van de spieren.