Tips voor beginnen met krachttraining

Tips voor beginnen met krachttraining

Krachttraining is het perfecte middel om het lichaam te krijgen die je graag wilt! Veel vrouwen staan eindeloos op de loopband en doen hier en daar wat buikspieroefeningen. Maar behalen niet het resultaat dat ze graag zouden willen. Wil je een fit en mooi gevormd lichaam? Begin met krachttraining! Ben je benieuwd naar de voordelen van krachttraining? Alle voordelen van krachttraining vind je hier! Ik kan alvast verklappen, het zijn er veel!

Toch kan het best wel een grote stap zijn om krachttraining te gaan doen. Je staat opeens tussen alle mannen met zware gewichten en weet eigenlijk niet zo goed hoe je een spiergroep moet trainen. Begin je met krachttraining en kan je wel wat tips gebruiken? Lees dan snel verder!

Tips voor het beginnen met krachttraining:

  1. Maak een fitnessschema (inclusief oefeningen) op basis van jouw doel

Voordat je begint met krachttraining moet je vaststellen wat jouw doel is. Aan de hand van dit doel kan je een fitnessschema opstellen. Je vindt hier hoe je een fitnessschema op kan stellen op basis van jouw doel. Voeg in jouw fitnessschema ook toe welke oefeningen je doet. Zeker in het begin is het belangrijk om uit te zoeken voor welke spiergroep je welke oefeningen kan doen. In de sportschool wil je je focussen op je training en wil je niet begin zijn met bedenken welke oefening je zou kunnen doen…. Hier vind je verschillende oefeningen per spiergroep.

  1. Zoek op hoe je een oefening goed uitvoert

Als je hebt bepaald welke oefeningen je gaat doen, zoek dan op hoe je deze oefeningen goed uitvoert. Het niet goed uitvoeren van een oefening zorgt ervoor dat je je spieren niet op de juiste manier traint. Hierdoor zie je minder resultaat of het kan zelfs zorgen voor blessures. Dit wil je natuurlijk voorkomen. Dus bekijk filmpjes of foto’s hoe je een oefening goed uitvoert.

  1. Train zwaar en doe niet te veel herhalingen

Het is essentieel om zwaar te trainen en weinig herhalingen te doen. Als je veel herhalingen doet, train je vooral het uithoudingsvermogen van de spieren. Dit is niet wat we willen. We willen juist spieren opbouwen. Om dit te bereiken moet je je spieren maximaal trainen. Pak dus zware gewichten waarmee je niet meer dan 12 herhalingen kan doen. Wees streng voor jezelf en daag jezelf uit! Zo zie je het meeste resultaat!

  1. Wees gefocust!

Laat je niet afleiden tijdens het trainen. Je traint om een doel te bereiken die jij hebt vastgesteld en waar jij naartoe wilt werken. Het is tijd om jouw ding te doen. Dus zorg dat je gefocust bent op jouw training. Let niet op wat de mensen om je heen aan het doen zijn. Negeer de berichten die je binnenkrijgt op je telefoon en zorg ervoor dat je jouw training goed kan uitvoeren.

TIP: doe een goede koptelefoon of oortjes in met muziek waar je energie van krijgt. Zo kan je je afsluiten en kan je gefocust trainen.

Als je samen traint is dit wat ongezellig. Maar zorg er dan samen voor dat jullie bezig zijn met de training en na de training pas weer tijd maken voor andere dingen.

  1. Eet genoeg!

Om spiergroei mogelijk te maken moet je voldoende eten. Bereken daarom hier hoeveel jij op een dag moet eten voor jouw doel. Hou je hier aan en wees niet bang om meer te eten. Goede en voldoende voeding is essentieel bij de opbouw van spieren!

  1. Koop sportkleding waar je je goed in voelt

Zorg ervoor dat je sportkleding hebt die lekker zit en waar je je goed in voelt. Dit zorgt ervoor dat je zin hebt om weer je leuke sportkleding aan te trekken en de sportschool in te gaan. Je voelt je zo zelfverzekerder en hebt zin in je training. Dus zorg ervoor dat je een set goede kleding hebt en je met een goed gevoel naar de sportschool gaat!

  1. Laat je niet gek maken!

Vind je sommige oefeningen (zoals squats) ongemakkelijk? Doe een vest om je middel of zoek een rustige plek op. Zo kan je gewoon de training doen die jij bedacht hebt. Laat je vooral niet gek maken door anderen in de sportschool en doe je eigen ding. Je traint voor jezelf!

 

Ik hoop dat deze tips je al goed op weg helpen. Heb je nog vragen over het beginnen met krachttraining, aarzel dan niet en neem contact met mij op. Ik ben altijd bereid om mee te denken!