Volg deze tips om je vooruitgang bij te houden!

Volg deze tips om je vooruitgang bij te houden!

Als je begint met jouw fitnesslifestyle heb je een bepaald doel. Misschien wil je afvallen? Meer spieren ontwikkelen? Of iets anders? Wat jouw doel ook is, het is heel belangrijk om bij te houden of je vooruitgaat. Je ziet jezelf dagelijks (meerdere keren) in de spiegel, het kan daarom soms lijken alsof er weinig verandert. Terwijl dit niet zo hoeft te zijn. Door het meten van jouw progressie, zie je dat je vooruitgaat en blijf je gemotiveerd om door te gaan! Hou daarom altijd je vooruitgang bij aan de hand van onderstaande tips.

Tips voor het meten van je vooruitgang:

  1. Wegen

Het bijhouden van je gewicht op de weegschaal is een goede methode om bij te houden of je gewicht afneemt of toeneemt. Weeg altijd op hetzelfde moment van de dag. Een goed moment is bijvoorbeeld ’s ochtends als je opstaat (nadat je naar de wc bent geweest). Als je op verschillende tijdstippen weegt zal je gewicht ook erg verschillen. Dit geeft geen goed beeld van jouw vooruitgang. Bepaal dus van tevoren wanneer je weegt en doe dit dagelijks. Noteer je gewicht en bekijk per week of maand of je verschil ziet. Je gewicht kan per dag verschillen. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met het vasthouden van vocht. Dus wees niet te snel gedemotiveerd als je ziet dat je gewicht niet direct toeneemt of afneemt.

Wil je afvallen? Streef ernaar om ongeveer een halve kilo af te vallen per week.

  1. Foto’s

De weegschaal geeft een indicatie van eventuele veranderingen in gewicht maar zegt zeker niet alles. Daarom is het goed om foto’s van jezelf te maken. Zo kan je ook de verschillen die wellicht niet op de weegschaal te zien zijn in beeld brengen. Hoe vaak je foto’s maakt is je eigen keuze. Dagelijks is wat overdreven, maar je kunt bijvoorbeeld één keer per maand foto’s maken.

  1. Meten

Eventueel kan je daarnaast ook nog je lichaam opmeten. Zo kan je precies bijhouden of je lichaam is veranderd. Ook dit kan je één keer per maand doen. Doe dit ook ongeveer op hetzelfde tijdstip. Meet bijvoorbeeld de volgende plekken: bovenarm, buste, borst, taille, heupen, billen, bovenbeen.

Hou altijd in gedachte dat ook metingen niet alles zeggen. Zo kan je bijvoorbeeld vet verliezen maar spieren opbouwen waardoor je afmetingen en je gewicht (bijna) hetzelfde blijven. Maar als je zowel je gewicht bijhoudt als foto’s maakt en je lichaam opmeet geeft dit een goed en volledig beeld.

Geen progressie?

Als uit jouw metingen blijkt dat er te weinig of geen progressie is, zal je wat aanpassingen moeten doen in jouw fitnesslifestyle. Het wel of niet zien van progressie kan veel verschillende oorzaken hebben. Het is niet voor niets een fitnesslifestyle. Het aantal en de intensiteit van je trainingen, de hoeveelheid en het soort voeding dat je dagelijks binnenkrijgt en hoeveel rust je neemt is allemaal bepalend voor jouw progressie. Als je vindt dat je te weinig vooruitgaat, kan je hierin wat veranderingen aanbrengen om te kijken waar het aan ligt. Maar als je de informatie en tips van deze website volgt, over het doen van krachttraining, het opstellen van een trainingsschema, het bepalen van jouw voedingsschema en je spieren voldoende rust geeft, zal je zeker resultaat zien!

Tot slot, het is belangrijk te beseffen dat je niet na een aantal keer krachttraining enorm verschil in je spieren zult zien. Ook is het niet realistisch tientallen kilo’s af te vallen per week.

Dus stel een realistisch doel vast, volg de tips op deze website en ga ervoor!